“Úlohou výchovy je vyvolávat u dítěte hluboký zájem o vnější jednání, jemuž věnuje všechny možnosti. Máme za úkol poskytovat mu volnost a nezávislost a zároveň v něm budit zájem o činnost, jejímž prostřednictvím bude postupně objevovat realitu. A pro ně je to prostředek, jimž se může osvobodit od dospělého.” (M. Montessori, Od dětství k dospívání, 2011, s. 25.)
Abychom úlohu výchovy dle uvedeného citáty Marie Montessori naplnili, opírají se naše třídy pro děti ve věku 6-12 let, tzv. Elementary, o tři základní pilíře: připravené prostředí, připravený učitel – průvodce a dítě samotné.
Připravené prostředí
Prostředí montessori třídy má za úkol rozvíjet u dětí jejich představivost a schopnost abstrakce. To vše pomocí konkrétních pomůcek. Každá sada montessori pomůcek má svou danou posloupnost, která vede k objevování, k porozumění světa kolem nás a k hlubšímu pochopení abstraktních pojmů. Montessori pomůcky jsou koncipovány jako samoregulující. Učitel – průvodce dítěti většinou jen předvede, jakým způsobem pomůcku využít a v pozdějších fázích již dítě s pomůckou pracuje samo.
Připravené prostředí poskytuje “klíče” k postupnému otevírání jednotlivých vzdělávacích oborů způsobem, který odpovídá potřebám dítěte na prvním stupni základní školy. Pomůcky z jednotlivých oblastí (včetně matematiky, gramatiky, geometrie, botaniky, zoologie, historie, zeměpisu, výtvarného i hudebního umění) umožňují dítěti nejen osvojit si dovednosti a pojmy, ale také zažít krásu a řád, které jsou každému z těchto oborů vlastní.
Poznávání světa se děje jak v oblasti humanitních, tak i přírodních věd. K tomu slouží mimo jiné tzv. Kosmická výchova. Jde o širokou disciplínu, jejímž prostřednictvím dítě poznává nejen vlastní já, ale také samostatně objevuje svět kolem sebe. Kosmická výchova zahrnuje témata přírodovědy, zeměpisu, dějepisu, fyziky a chemie. Součástí jsou také dovednosti pohybové, hudební, výtvarné a patří sem samozřejmě i témata společenská. Jednotlivá témata otvírají Velké kosmické příběhy, které vzbuzují dětskou představivost a vyvolávají údiv, vděčnost, úctu a produkují další otázky. Jde o příběhy, které prožitkem a spíše symbolicky ukazují na vzájemnou propojenost a souvislost věcí a dějů kolem nás.
Pro děti v tomto věku je učení se v souvislostech velmi důležité, proto ve škole nerozlišujeme jednotlivé vyučovací předměty. Vyučování také není omezeno jen na školní třídu. Pravidelně využíváme okolní lesy a louky k pozorování přírody v jednotlivých ročních obdobích, děti vyjíždějí mimo školu také na exkurze zaměřené na různá témata, a seznamují se tak se skutečnými životními situacemi.
Učitel – průvodce
Způsob učení dle montessori principů vyžaduje jinou roli učitele, než je v běžná v tradičních základních školách. Učitel je dětem průvodcem na jejich cestě poznávání světa, udává dětem směr, dává jim zpětnou vazbu, klade vhodné otázky, pomáhá jim v sebehodnocení jejich vlastní práce. Dvakrát ročně se průvodce účastní tzv. konzultace ve třech (žák, rodič, průvodce), jejímž hlavním tématem je způsob učení se daného dítěte a jeho individuální pokroky.
Montessori průvodce má znalosti dostatečně hluboké, aby znal fascinující detaily každého z oborů, a dostatečně široké, aby tyto detaily propojil do “celkového obrazu” napříč obory. Je také vyškolen ve vývojových potřebách dítěte. Nejenže děti propojuje se vzdělávacím materiálem, ale je aktivní také v sociální oblasti. Podporuje u dětí chování, které vede ke vzájemnému respektu a důvěře, k budování vztahů a zdravého sebevědomí.
Děti jsou přirozeně zvídavé a chtějí poznávat. To můžeme podpořit právě tím, že jim poskytneme možnost volit si aktivitu, kterou se právě chtějí zabývat. Proto nemáme v naší škole jednotné rozvrhy. Pro zachování celistvosti rozvoje dítěte je však nutné, aby průvodce na základě svých pravidelných poznámek z pozorování motivoval a provázel dítě ke všem oblastem zájmu, i těm, které si dítě samo nevybere.
Dítě ve věku 6-12 let
Dítě jako průzkumník
Děti ve věku 6 – 12 let touží prozkoumávat svět kolem sebe. Jsou nadšenými pozorovateli živé i neživé přírody. Z tohoto pozorování vyvstávají otázky, které jsou hnacím motorem učení. Děti chtějí formulovat své vlastní otázky, hledat na ně odpovědi, a porozumět tak světu ve všech jeho souvislostech. Při tomto procesu je důležitým prvkem dospělý jako průvodce, který pomáhá dětem najít cesty k zodpovězení jejich otázek.
Jedinec jako součást skupiny
Děti na prvním stupni základní školy jsou velmi společenské a může se stát, že se vůbec poprvé ve svém životě budou při rozhodování řídit spíše podle vrstevníků nežli členů rodiny. Jejich silné sociální instinkty způsobují, že si zpravidla hrají a pracují ve skupině. Věková heterogenita třídy zajišťuje bezpečné prostředí, kdy každý může pracovat svým tempem a není srovnáván s výkony ostatních. Děti si při učení vzájemně pomáhají, ať už prací na společných projektech nebo poskytováním prezentací při práci s montessori pomůckami. Proto je tak důležité, aby děti mohly pracovat ve věkově smíšených třídách.
Uvažující a abstraktní mysl
Děti prozkoumávají myšlenky, abstraktní představy a příčiny různých věcí. Usilují o rozšíření hranic svého světa k obsáhnutí celého lidského společenství, planety Země až po vesmír. Také se velmi intenzivně zajímají o spravedlnost, rozdíly mezi správným a nesprávným (dobrem a zlem). Starší děti (od 9 až 10 let věku) procházejí tzv. intelektuální fází a dokážou si postupně osvojit i abstraktní učivo. Zajímá je teď mnohem více než jen základní fakta a začínají si uvědomovat vzájemné spojitosti, příčinné vztahy, ale také vzorce v jejich učení a chápání světa. V tomto vývojovém stádiu je u žáků patrná výrazná představivost i schopnost abstrakce.
Organizace tříd Elementary
Všechny děti ve věku 6-12 let pracují v naší škole ve věkově smíšených třídách. Starší děti mohou předávat své dovednosti mladším a při tom si svoje znalosti a schopnosti ověřovat a upevňovat. Naopak mladší děti se učí poznávat své hranice a možnost říci si o pomoc, kdy je třeba. Přirozeně tak zde dochází k časté komunikaci dětí, při které si zákonitě tříbí i své sociální dovednosti a rozšiřují svou jazykovou úroveň.
Děti prozkoumávají myšlenky, abstraktní představy a příčiny různých věcí. Usilují o rozšíření hranic svého světa k obsáhnutí celého lidského společenství, planety Země až po vesmír. Také se velmi intenzivně zajímají o spravedlnost, rozdíly mezi správným a nesprávným (dobrem a zlem). Starší děti (od 9 až 10 let věku) procházejí tzv. intelektuální fází a dokážou si postupně osvojit i abstraktní učivo. Zajímá je teď mnohem více než jen základní fakta a začínají si uvědomovat vzájemné spojitosti, příčinné vztahy, ale také vzorce v jejich učení a chápání světa. V tomto vývojovém stádiu je u žáků patrná výrazná představivost i schopnost abstrakce.
V naší škole máme na 1. stupni jen jeden vyučovací předmět (Labyrint světa), čímž je zaručeno přirozené propojování všech vzdělávacích oblastí.
U nás ve třídách nezvoní, děti pracují v tzv. pracovních cyklech. Dopolední trvá od 8:30 do 12:00. Po obědové pauze a pobytu venku následuje odpolední blok (do 14:30), který děti tráví aktivitami spíše tvořivějšího charakteru nebo prozkoumávají taje okolní přírody.
Pokud děti potřebují nebo chtějí zůstat ve škole déle, je jim k dispozici družina. Doba od 14:30 do 16:00 není nijak strukturovaná, děti si volí činnosti dle vlastních preferencí na školní zahradě nebo v naší jurtě.
Každé dítě si po celou dobu školní docházky vede svůj deník, kde dokumentuje svou každodenní práci. Deník je v podstatě jediná věc, kterou děti pravidelně nosí každý den domů. Rodiče tak mají možnost nahlédnout do zápisků dětí a pobavit se s nimi o jejich školní práci.