VIZE ŠKOLY
Chceme být školou, která
- vzdělává podle mezinárodních montessori standardů;
- propojuje znalosti, dovednosti a hodnoty;
- rozvíjí v dětech přirozenou zvídavost a touhu po poznání;
- vytváří podporující a bezpečné prostředí pro všestranný rozvoj dítěte;
- vysílá do světa dobré lidi, kteří dokáží své schopnosti využít ve prospěch svůj, ale i pro dobro společnosti.
MISE ŠKOLY
Věříme, že děti jsou přirozeně zvídavé a mají touhu učit se. Naše škola jim poskytuje bezpečný a podporující prostor, kde mohou objevovat svět vlastním tempem, rozvíjet svou samostatnost a zodpovědnost a poznat své silné i slabé stránky. Podporujeme aktivní spolupráci, kritické myšlení a schopnost spolupracovat v různorodém kolektivu. Naším cílem je vychovávat sebevědomé a zodpovědné lidi, kteří dokážou měnit svět k lepšímu.
STRATEGICKÉ OBLASTI
1. Strategie výuky
Jsme montessori škola: Montessori pedagogika vychází ze znalosti vývojových potřeb dětí v různém věku zdůrazňuje autonomii dítěte a individuální přístup.
Budujeme připravené prostředí umožňující volbu činností a individualizace učení. Nabízíme dětem práci s montessori pomůckami.
Při poznávání světa kolem nás (tzv. kosmická výchova) volíme mezioborový přístup, kde se dětem ukazuje provázanost přírodních věd, dějin a lidského vývoje.
Ve školním vzdělávacím programu máme nastaven jen jeden vyučovací předmět na 1. stupni, učivo na 2. stupni integrujeme do tematických celků.
Aktivně využíváme nabídky programu různých institucí (např. Slezské zemské muzeum, Opavská kulturní organizace, VŠB TU Ostrava apod.)
Naši průvodci se pravidelně vzdělávají nejen v oblasti montessori pedagogiky.
2. Strategie organizace času a prostoru
V naší škole nezvoní, respektujeme tzv. tříhodinový dopolední pracovní cyklus: bloková výuka umožňuje dětem hluboké ponoření do práce bez zbytečných přerušení.
Svobodná volba práce: děti si samy vybírají, na čem budou pracovat, v rámci předem připraveného prostředí.
Práce ve věkově smíšených skupinách: podporuje spolupráci, vzájemnou pomoc a přirozené učení mezi dětmi různého věku.
3. Strategie podpory dětí
Pracujeme s chybou jako přirozenou součástí učení: děti nejsou za chyby trestány, ale učí se je samostatně opravovat. Montessori materiály mají často samokontrolní mechanismus.
Podporujeme vnitřní motivaci: důraz na radost z objevování místo vnějších odměn (např. známek a pochvalných razítek).
Role učitele jako průvodce: dospělý neřídí učení, ale sleduje zájem dětí a pomáhá jim rozvíjet jejich potenciál.
Pravidla školy tvoříme společně s dětmi tak, aby jim děti rozuměly a dávala jim smysl.
Pocitu bezpečí napomáhají definovaná pravidla a hranice. Bezpečné prostředí podporuje děti k odvážným a neotřelým řešením.
4. Strategie spolupráce a komunikace
Jsme malá škola, všichni se navzájem známe, důvěřujeme si, pomáháme si a vážíme si jeden druhého.
Nabízíme pravidelné komunitní kruhy, kde děti sdílejí své pocity, plány nebo řeší problémy třídy.
Děti diskutují, řeší a rozhodují o dění ve škole na školním sněmu.
Odpovědnost za prostředí: děti mají rozdělené úkoly na péči o třídu, rostliny nebo pomůcky.
Svoboda je u nás spojená s odpovědností za vlastní rozhodnutí, sebe sama i za to, co svým jednáním způsobím. Svoboda neznamená bezbřehost a absenci pravidel. Svoboda je volný prostor v rámci hranic, které jsou definovány školou, morálními hodnotami a pravidly vyplývajícími z prostředí, ve kterém se pohybujeme. Děti se mohou lišit v tom, kolik svobody a odpovědnosti unesou. Ctíme myšlenku „moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého“.
5. Strategie hodnocení
Sebehodnocení a reflexe: děti pravidelně hodnotí svou práci (např. co se jim povedlo a co mohou zlepšit).
Hodnotíme slovně, bez známek: hodnocení popisuje proces učení a pokroky dítěte místo srovnávání s ostatními.
Děti si vedou své portfolio prací: zde si uchovávají své práce a sledují vlastní pokrok.
6. Strategie udržitelnosti
Úcta a respekt k člověku a přírodě: vedeme sebe i děti k solidárnímu přístupu ke všemu, co nás obklopuje, k environmentální i sociální odpovědnosti. Jsme součástí celku na všech úrovních.
Podněcujeme v dětech pocit, že jsou tvůrci prostředí, ve kterém žijí a nesou za něj zodpovědnost (zapojování děti do úklidu a péče o školu a zahradu).
Podporujeme děti k vytváření dobrých vztahů s prostředím, ve kterém žijeme (sousedské slavnosti, dny otevřených dveří, péče o okolí školy, zapojování veřejnosti do dění ve škole).